38 Teoreetiline raamistik

Peatükk annab ülevaate

  • mis on virtuaaltuur,
  • mis on virtuaalreaalsus,
  • kuidas saab tutvustada koolimaja virtuaaltuuri abil.

Tänapäeval on infotehnoloogia inimese igapäevaelus tugevalt juurdunud. Paljusid asju, mis veel mõned aastad tagasi pidid toimuma reaalses elus, saab nüüd teha kaugjuhtimisega erinevate teenuste ja tehnoloogiate abil, ilma kodust lahkumata. Panin (2017) oma artiklis “Virtuaaltuuri olulisus ja eripärad” kirjutab, et virtuaaltuur võimaldab luua kolmemõõtmelise stseeni, mis asub internetis, võimaldades kõigil soovijatel saada teavet mingi reaalse objekti kohta, samal ajal luues kasutajale täieliku kohalolotunde illusiooni.

Definitsioon: virtuaaltuur

Virtuaaltuur (VR-tuur) on tehnoloogiline lahendus, mis võimaldab sul avastada ja kogeda erinevaid kohti virtuaalses keskkonnas. See on nagu interaktiivne reis, kus saad virtuaalselt liikuda ühest kohast teise ning avastada üksikasju ja vaatamisväärsusi. Virtuaaltuuri abil saad näiteks külastada maailmakuulsaid muuseume, vaadata ümber erinevaid paiku või sukelduda virtuaalsesse õppemaailma. See on põnev viis õppimiseks, meelelahutuseks ja avastamiseks, mis toob maailma sulle otse koju või kooli.

Virtuaaltuur, või ka virtuaalekskursioon, on uus viis ruumi kolmemõõtmeliseks kuvamiseks ekraanil. Sellega kaasnevad erinevad multimeedia komponendid, nagu 3D objektid, videod ja fotod, selgitavad tekstid ning hüpikaknad täiendava info jaoks. Olulised on ka spetsiaalsed juhtnupud, mis võimaldavad sul virtuaalses ruumis ringi liikuda ja asju avastada, justkui oleksid ise seal kohal.

Virtuaaltuur koosneb mitmest ühendatud sfäärilisest panoraamist, millele on märgitud erinevad punktid. Need punktid võimaldavad sul näha erinevaid asju, nagu eksponaate ja huvitavaid kohti. Virtuaaltuure on erinevat tüüpi: täielikult juhitud, osaliselt juhitud ja vabalt liikumisega. Täielikult juhitud tuuris ei saa sina ise teekonda valida, kuna see on juba ette määratud. Praegu kohtab kõige rohkem osaliselt juhitud virtuaaltuure. Selles saad sina iga stseeni või ruumi avastada ja ise otsustada, millal liikuda järgmise osa juurde. Selleks saad kasutada spetsiaalseid punkte, mis viivad sind ühelt kohalt teisele. Vabalt liikumisega virtuaaltuuril saad aga täielikult avastada ja uurida virtuaalset objekti.

Virtuaaltuurid hakkasid internetis ilmuma juba aastal 1991. Muuseumid olid esimesed, kes hakkasid looma virtuaalseid ekspositsioone ja ekskursioone, et inimestel oleks võimalus külastada kohti, kuhu nad varem ei oleks pääsenud. Virtuaaltuure kasutatakse erinevates valdkondades. Näiteks transpordis, arhitektuuris, geograafias ja navigatsioonis. Kuulsaim näide sellest on Google Street View teenus. Virtuaaltuuride abil saad osaliselt tutvuda erinevate kultuuri- ja kunstiobjektidega ning valida välja need, mida tahaksid päriselus külastada. Virtuaaltuurid on nagu imeline võimalus külastada erinevaid kohti ilma kodust lahkumata. Sa võid näha hotelle, ilusaid maastikke, muuseume ja palju muud. See on nagu reisimine läbi arvuti või nutiseadme. Virtuaaltuurid on eriti kasulikud mõnedes valdkondades. Näiteks hotellid ja turismifirmad kasutavad neid, et näidata oma kauneid ruume ja atraktsioone. Samuti saavad inimesed virtuaaltuuri abil uurida erinevaid koduotsingul olevaid kortereid ja säästa aega. Virtuaaltuurid aitavad ka organisatsioonidel oma mainet parandada. Kui ettevõte näitab oma tooteid, teenuseid või erilisi paiku virtuaaltuuri abil, siis see loob positiivse mulje ja suurendab usaldust. Virtuaaltuurid pakuvad palju võimalusi. Neid saab täita huvitavate elementidega nagu mõõtmed, menüüd, kirjeldused, ohutusjuhendid, animatsioonid, giidid ja palju muud. Need elemendid muudavad tuuri veelgi põnevamaks. Virtuaaltuurid on muutunud väga populaarseks mitte ainult meelelahutusasutuste, vaid ka erinevate ettevõtete ja organisatsioonide seas. Need aitavad luua atraktiivseid veebilehti ja tõsta ettevõtte mainet. Lisaks on virtuaaltuurid kasulikud ka haridusvaldkonnas. Neid saab kasutada koolides ja ülikoolides, et õpilastele reaalsetes tingimustes näidata või luua virtuaalseid laboratooriume. Kokkuvõttes on virtuaaltuurid suurepärane võimalus avastada uusi kohti, õppida ning tutvuda erinevate ettevõtete ja organisatsioonidega, ilma et peaksid kodust lahkuma.

Virtuaaltuuri loomine koosneb reeglina neljast etapist

  1. Eseme pildistamine;
  2. Piltide töötlemine (nurga korrigeerimine, valguse ja värvi muutmine);
  3. Pildipanoraamide kokkumonteerimine;
  4. 360-kraadise virtuaaltuuri loomine.

Pildistamiseks peab kasutatav kaamera vastama teatud nõuetele. Kvaliteetsete panoraamfotode jaoks on vaja peegelkaamerat, millel on vahetatavad objektiivid, laia nurga objektiivi või “kalasilm” objektiivi ning statiivi koos spetsiaalse peaga. Pildistamisel pead järgima mõningaid reegleid: kõik järjestikused pildid peavad olema teravad, panoraami õmbluskohad peaksid olema ühtlastel pindadel, pildid peaksid natuke üksteist katma umbes 30%, kaamera peaks olema samal tasapinnal nii horisontaalselt kui ka vertikaalselt. Pärast pildistamist tuleb fotod redigeerida ja kokku panna spetsiaalsete arvutiprogrammide abil, näiteks Hugin, PTGui, Kolor Autopano, Pano2VR, Panoweaver. Artiklis “Methodical recommendations for organizing local history work using IT technologies and 3D modeling” (Kravtsova, Kulabukhova, Kulabukhova, Nikitina, Poltoratskaya, 2020) öeldakse, et pildistades pead järgima oma kunstilist maitset ja tundeid, suutma eristada olulisi objekte ruumis ja kasutama tervet mõistust. Samuti pead arvestama ruumi valgustusega, et valitud kohtades oleks võimalikult vähe läikivaid pindu või tumedaid nurki ning vaade ei tohiks olla takistatud suurte objektide poolt. Virtuaaltuuri loomisel tuleb valida kõige mugavam marsruut, et esitleda objekti ekskursioonirühmale. Algseid pilte ei tohi muuta, resolutsioon peab olema sama ja vaatenurk horisontaalteljel peab olema 360 kraadi ning vertikaalteljel 180 kraadi, et luua täisnurkne sfäär, kaasa arvatud ülesvaade. Lisaks peavad pildid olema vigadeta, ilma vihmapiiskade või muude võõrkehade jälgedeta ning tagama kõige loomulikuma värviedastuse.

Kaamera ja telefoni kasutamisel pildistamisel on mõlemal oma head ja halvad küljed. 360-kraadisel kaameral on eelis, et see võimaldab haarata rohkem ruumi. 360-kraadiste kaamerate jaoks on saadaval palju spetsiaalseid tarkvaraprogramme 360-kraadiste fotode jaoks. Pildistamisel võivad tekkida kohad, kus üks osa pildist on ühendatud teise osaga musta värvi, mis võib takistada pildi arvutiprogrammi laadimist. Samuti on tehtud fotode kvaliteet kehvem kui näiteks telefonil. Telefoni kasutamisel (panoraamrežiimis) on eelis, et seda on lihtne kasutada. Telefoni abil saab kiiresti ja lihtsalt teha panoraamfotosid. Panoraamsete piltide tegemiseks on vaja rakendust, kuid paljud neist on tasulised. Telefoni kasutamisel (kollaažirežiimis) on eelis, et seda on lihtne kasutada. Selle tegemiseks ei ole vaja palju aega. Suurim miinus seisneb selles, et nutitelefonid ei salvesta veel pilti RAW-formaadis, seega tuleb pilditöötlusele läheneda ettevaatlikumalt, et vältida moonutusi. Samuti tuleb pildistamise ajal jälgida ülevalgustatud alasid, muidu on teave nendes kohtades raskesti taastatav.

Tabel 1. Võrdlus 360-kraadise kaamera ja telefoni pildistamise vahel.

Plussid Miinused
Kaamera-360° – Haarab  suuremat ruumi – Mõningatel juhtudel võivad tekkida pildi ühenduskohad, mis võivad pildi laadimisel tarkvaras probleeme tekitada. Samuti võib pildikvaliteet olla telefoniga võrreldes halvem.
Telefon (panoraam) – Lihtne kasutada. Kiire ja lihtne panoraamfotode tegemiseks. – Panoraamfotode tegemiseks on vaja rakendust, mõned neist on tasulised.
Telefon (kollaaž) – Lihtne kasutada. Ei vaja palju aega. – Suurim puudus seisneb selles, et nutitelefonid ei salvesta pilte veel RAW-vormingus, seetõttu tuleb pilditöötlusel olla ettevaatlik, et vältida moonutusi. Samuti tuleb jälgida ülevalgustatud alasid.

Siin võid tutvuda koolimaja virtuaaltuuriga, mis on monteeritud Lapentor.com rakenduses.

Definitsioon: virtuaalreaalsus

Virtuaalreaalsus (VR) on tehnoloogia, mis annab võimaluse tunda, nagu oleksid hoopis teises maailmas või kohas. Sa võid panna spetsiaalsed prillid või kiivri, mis muudavad su vaatepilti, ning siis avaneb sulle uus ja põnev maailm. Sa võid näiteks mängida mänge või minna virtuaalsele reisile, kus tunned end nagu päriselt kohal. VR-tehnoloogia annab sulle võimaluse kogeda midagi erilist ja lõbusat, avastada uusi kohti ning õppida läbi mängulise viisi. See on nagu unistuste maailm, kus saad ise osa võtta ja asju avastada.

Litsents

Digiloovtöö Copyright © by Birgy Lorenz, Tauno Palts, Riin Saadjärv, Maris Valdmets, ja Maia Lust. All Rights Reserved.

Jaga seda raamatut