Sõnaraamatud Eestis

Õpiku sõnaraamat

  • ADDIE on üks võimalikke arendusmudeleid, mis sisaldab endas viite etappi. Uurimismetoodika aitab meil süsteemselt teada saada, kuidas peaks ühte või teist lahendust looma ja hindama, et see oleks kasutajale sobilik. Lahtiseletatult tähendab see: analüüs (analyse), kavandamine (design), väljatöötamine (development), läbiviimine (implementation) ja hindamine (evaluation).
  • Aastaraamat on iga aasta ilmuv väljaanne, raamat (hrl ühingu, teadusasutuse vms artiklite, ülevaadete kogumik) (sonaveeb.ee).
  • Digiteerimine ehk digimine on füüsilise objekti või analoogmaterjali (kunstiteos, helisalvestis, kaart, kiri, kolmemõõtmelised objektid vms) digitaalsele kujule viimine. Selle käigus teisendatakse analoogobjekt digitaalseks signaaliks, 1-de ja 0-de jadaks, mis on arvutile loetav. (Wikipeedia) Loe lisaks: https://et.wikipedia.org/wiki/Digiteerimine
  • Füüsiline prototüüp  kajastab kavandatud disaini funktsiooni ja välimust, kuigi see võib olla loodud erinevate tehnikatega ja isegi erineva ulatusega lõplikust disainist.
  • Infotöötlus on protsess, mille käigus toimub teabe vastuvõtmine, töötlemine, salvestamine ja edastamine. See hõlmab erinevaid tegevusi, nagu teabe kogumine, analüüsimine, organiseerimine, tõlgendamine ja esitamine, et luua mõistetav ja kasulik teave. Infotöötlus hõlmab sageli arvutite, tarkvara ja muude tehnoloogiate kasutamist teabe töötlemisel, kuid see võib toimuda ka inimeste poolt käsitsi. Infotöötlus on oluline osa igapäevaelust, sealhulgas õppimisest, teadustööst, äritegevusest ja igasugustest tegevustest, mis hõlmavad teabe hankimist, analüüsimist ja kasutamist.
  • Interaktiivne (eng. interactive) vastastikusel mõjul või suhtlusel põhinev. Interaktiivne režiim – infotöötluses ja multimeedias rakendatav tööviis, mille korral kasutaja juhib programmi selle rakenduse käigus vastavalt tagasiside kaudu laekunud andmetele.
  • Interaktiivne aastaraamat on veebipõhine formaat, mis pakub kasutajatele võimalust luua, jagada ja kogeda meeldejäävaid hetki, sündmusi ja mälestusi teatud ajaperioodi kohta. See erineb traditsioonilisest paberil aastaraamatust, kuna see võimaldab kasutajatel lisada mitmesuguseid meediume, nagu tekst, pildid, videod ja helifailid, ning interaktiivseid elemente. Interaktiivne aastaraamat võib sisaldada mitmeid funktsioone ja võimalusi, mis muudavad selle kasutajate jaoks meeldivaks ja kaasahaaravaks, näiteks kohandatav kujundus, erinevad meediumid, interaktiivsed elemendid, jagamisvõimalus sotsiaalmeedias ning kollaboratiivne loomine (st seda, et mõned platvormid võimaldavad koostööd mitme eri kasutaja vahel, võimaldades inimestel ühiselt luua ja täiendada aastaraamatut olenevalt nende asukohast. See võib olla kasulik näiteks koolides, kus klassikaaslased saavad koos luua ühise aastaraamatu.)
  • Koostöine projektipõhine õpe on õppemeetod, kus õpilased töötavad meeskonnas, et saavutada ühiseid eesmärke projekti raames. Selle metoodika puhul pannakse rõhku koostööle, suhtlemisele, probleemilahendusele ja praktilisele tegevusele. Õpilased jagavad vastutust, jagavad ideid, analüüsivad probleeme ning töötavad välja lahendusi ja lõpptulemusi. Koostöine projektipõhine õpe soodustab aktiivset osalemist, iseseisvat õppimist, kriitilist mõtlemist ja suhtlemisoskuste arendamist. Lisaks aitab see kaasa meeskonnatöö ja koostööoskuste, loovuse, probleemilahendamise võime ning projektijuhtimisoskuste arengule.
  • Küberkaitse lipuvõistlus (eng. Capture the Flag) (CTF) on küberkaitsevõistlus, mille teemad hõlmavad süsteemide rünnakut, kaitsmiststeganograafiatkrüptograafiatküberhügieeni või vähem tuntud ehitusega infosüsteeme.
  • Liftikõne (ing.k. pitch) on lühike ja lööv sõnavõtt või esitlus, mille eesmärk on selgelt ja veenvalt edastada oluline teave, veenda kuulajaid või potentsiaalseid investoreid ning tekitada huvi ja soovi jätkata edasist suhtlust või koostööd. Pitch-kõneid kasutatakse sageli ettevõtluses, startup-maailmas või projektide tutvustamisel ning need peaksid olema lühikesed, konkreetsetele punktidele keskenduvad ja veenvad. Pitch-kõne eesmärk on kiirelt ja efektiivselt pakkuda olulist teavet ning tekitada kuulajates huvi ja soovi teha edasisi samme või investeerida ideesse.
  • Multimeedium (eng.multimedia) on tehnoloogiline kontseptsioon, mis hõlmab erinevate meediumivormide, nagu tekst, heli, pilt, animatsioon ja video, kombinatsiooni ühe tervikliku esitluse loomisel. See võimaldab kasutajal saada mitmekülgseid ja mitmemõõtmelisi kogemusi, kus erinevad meediumid on omavahel seotud ja suhtlevad. Multimeediat kasutatakse laialdaselt erinevates valdkondades, sealhulgas hariduses, meelelahutuses, reklaamis ja kommunikatsioonis, et pakkuda rikkalikumat ja interaktiivsemat kogemust.
  • Paberprototüüp on odav ja kiire viis kontrollida, kas toode sobib kasutajatele visuaalsemalt kui kasutajalood või stsenaariumid. On oluline meeles pidada, et prototüüp põhineb eelnevate disainisammude alusel.
  • Persoona on kasutajagruppi esindav personaliseeritud isik (mitte päris isik), kes on loodud oma kasutajagrupi kõige tüüpilisema näitena. Persoonal on üldjuhul nimi, vanus, amet, asukoht ja lisatakse pilt ning iseloomustav lause, pannakse kirja tema motivatsioon, ootused ja lootused, mured ja hirmud ning muidugi ka tegevused.
  • Pilveteenus on programm või e-teenus, milles infot säilitatakse internetis veebilehel või serveris. Veebileht või server on arvuti, mis ei asu sinu kodus, aga on sulle kasutatav üle interneti.
  • Prototüüp on algne versioon süsteemist, mida kasutatakse disaini võimaluste katsetamiseks ja ideede näitamiseks. Prototüüpe võib kasutada erinevatel arendusetappidel. Näiteks nõuete analüüsi etapis neid kasutatakse nõuete leidmiseks ja kontrollimiseks ning disaini etapis erinevate valikute uurimiseks ja kasutajaliidese kavandamiseks.
  • QR-kood (Quick Response Code) on kaheulatuseline maatrikskood, mis koosneb mustadest ruutudest valgel taustal. QR-koodi saab lugeda ja dekodeerida spetsiaalse QR-koodi lugeja või nutitelefoni rakenduse abil, mis kasutab telefoni kaamerat koodi skaneerimiseks. QR-koodid sisaldavad teavet, näiteks veebiaadresse, teksti, kontaktandmeid, tooteinfot või muud tüüpi andmeid. Neid kasutatakse sageli reklaamides, trükistel, toodetel ja mujal, et pakkuda kasutajatele kiiret juurdepääsu täiendavale teabele või tegevustele, näiteks veebilehtedele suunamist, kampaaniate osalemist või allalaadimislingi saamist. QR-koodid on populaarsed tänu oma lihtsusele, kiirusele ja laiale rakendusvõimalustele.
  • Stsenaarium. Persoonapõhised stsenaariumid on jutustavad kirjeldused (lood), kuidas üks või mitu kasutajat (persoonat) kasutavad teenust selleks, et oma eesmärgini jõuda. Stsenaariumid aitavad  läbi jutustuse näidata, kuidas ideaalsel juhul toimub keskkonna kasutamine läbi persoona silmade. Stsenaarium keskendub kasutajale, kuidas nad mõtlevad, tunnevad ja käituvad, mitte tehnoloogilistele võimalustele või ärilistele eesmärkidele. Stsenaariumis ei ole kirjeldatud ka kasutajaliidese detaile või kujundust.
  • Sprint on tarkvara arendamise meetod, kus meeskond töötab kindlaksmääratud ajaperioodi jooksul eesmärkide saavutamise nimel. Selle aja jooksul tegeleb meeskond konkreetsete ülesannete, funktsioonide või tööetappide täitmisega. Sprint on piiratud kestvusega, tavaliselt 1-4 nädalat, ja selle lõpus toimub ülevaatuskohtumine, kus esitatakse saavutatud tulemused ja saadakse tagasisidet. Sprintidel on oluline roll Agile arendusmetodoloogias, võimaldades paindlikkust, iteratiivsust ja kiiret edasiliikumist projekti arengus
  • Taiga on avatud lähtekoodiga projekti haldamise platvorm, mille eesmärk on võimaldada meeskondadel paremini jälgida ja juhtida oma projekte. Taiga pakub mitmeid funktsioone, mis võimaldavad luua ülesandeid, määrata tähtaegu, jälgida edusamme ja suhelda meeskonnaliikmetega ühes keskkonnas
  • Tark maja või nutikodu on hoone, milles kasutatakse seadmete juhtimiseks automaatikat või nutiseadet.
  • Testkeskkond on tarkvaraarenduse keskkond, kus rakenduse või süsteemi testimine toimub enne selle avalikustamist või tootmisversiooni kasutuselevõttu. See on spetsiaalselt loodud ja konfigureeritud keskkond, mis võimaldab arendajatel ja testijatel kontrollida ja hinnata tarkvara erinevaid aspekte, nagu funktsionaalsus, jõudlus, turvalisus jne. Testkeskkond on tavaliselt eraldatud tootmiskeskkonnast, kus lõppkasutajad tegelikult rakendust või süsteemi kasutavad. Seda tehakse selleks, et vältida testimise käigus võimalike vigade või puuduste mõju tootmissüsteemile ja kasutajatele.
  • Virtuaaltuur (VR tuur)on tehnoloogiline lahendus, mis võimaldab sul avastada ja kogeda erinevaid kohti virtuaalses keskkonnas. See on nagu interaktiivne reis, kus saad virtuaalselt liikuda ühest kohast teise ning avastada üksikasju ja vaatamisväärsusi. Virtuaaltuuri abil saad näiteks külastada maailmakuulsaid muuseume, vaadata ümber erinevaid paiku või sukelduda virtuaalsesse õppemaailma. See on põnev viis õppimiseks, meelelahutuseks ja avastamiseks, mis toob maailma sulle otse koju või kooli.
  • Virtuaalreaalsus (VR) on tehnoloogia, mis annab võimaluse tunda, nagu oleksid hoopis teises maailmas või kohas. Sa võid panna spetsiaalsed prillid või kiivri, mis muudavad su vaatepilti, ning siis avaneb sulle uus ja põnev maailm. Sa võid näiteks mängida mänge või minna virtuaalsele reisile, kus tunned end nagu päriselt kohal. VR-tehnoloogia annab sulle võimaluse kogeda midagi erilist ja lõbusat, avastada uusi kohti ning õppida läbi mängulise viisi. See on nagu unistuste maailm, kus saad ise osa võtta ja asju avastada.

Litsents

Digiloovtöö Copyright © by Birgy Lorenz, Tauno Palts, Riin Saadjärv, Maris Valdmets, ja Maia Lust. All Rights Reserved.

Jaga seda raamatut